"با عرض معذرت به پیشگاه روح عرفانی و عارف قیصر امین‌پور، امروز وقتی عکس‌های مزار مرحوم قیصر امین‌پور را دیدم، به یک‌باره رفتم سراغ تصاویری که در آرشیو داشتم. عجب! کدام ناجنس و زرنگی! طرح یادمان متجاوزین بعثی را برای مزار قیصر طراحی و قالب کرده است؟!"

این‌ها جملاتی است که حمید داودآبادی نویسنده و پژوهش‌گر جنگ روز دهم آبان در وبلاگش نوشت تا سطحی از بهت و تأسف بر فضای ادبی کشور بنشیند.

هفتهٔ گذشته و همزمان با سومین سالگرد درگذشت قیصر امین‌پور، خبر خوشحال‌کنندهٔ پرده‌برداری از بنای آرامگاه این شاعر فقید، رسانه‌ای شد. اما به دلیل برگزاری شبانهٔ این مراسم، یک روز طول کشید تا عکاسان رسانه‌های خبری، تصاویر این آرامگاه را منتشر کنند. تصاویری که بهتِ دوستدارانِ قصیر را برانگیخت.

داوودآبادی با انتشار چند عکس در وبلاگ شخصی خود، مخاطبان وبلاگش را به تأمل دربارهٔ بنای آرامگاه قیصر امین‌پور فراخواند. در میان این تصاویر، عکس‌هایی از بنای یادبود قیصر و بنایی موسوم به «نَصبُ الشهید» در بغداد منتشر شده است. هر بیننده با نگاهی گذرا، به شباهت بسیار زیاد میان این دو بنا پی می‌برد.

نصب الشهید کجاست و چیست؟
نصب الشهید یا بنای یادبود اسرای عراقی، بنای عظیمی است که در سال ۱۹۸۳ با طراحی «اسماعیل فتاح الترکی»  در بغداد پرده‌برداری شد. دولت صدام بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ برای ساخت بناهای یادبود هزینه‌های زیادی را صرف کرد که «نصب الشهید» نمونه‌ای از این  بناها است. بنایی به شکل دو نیم‌گنبدِ دورهٔ عباسی با کاشی‌کاری آبی. در زیر این دو گنبد، بخش‌هایی چون کافه تریا، موزه، کتابخانه، سالن سخنرانی و نمایشگاه واقع شده است. این بنا در شرق رود دجله قرار دارد و با آب، همسایه است. دولت بعث از این بنا به عنوان «یادبود اسرای عراقی که توسط ایران تکه تکه شده‌اند» استفاده می‌کرده است.

بنای یادبود قیصر امین‌پور
بنای آرامگاه قیصر نیز، مانند بنای «نصب الشهید» دو نیم‌گنبد کاشی‌کاری شده است. شباهت این دو بنا تا حدی است که گویی مقبره قیصر، ماکتی از «نصب الشهید» بغداد است! این در حالی است که بنای یادبود واقع شده در بغداد، بنایی ضدایرانی است!

وزارت فرهنگ و اقدام ضدفرهنگ!
در احداث بنای یادبود قیصر امین‌پور با کپی‌برداریِ صد در صدی از یک بنای ضدایرانی، پیش از هر چیز، مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستحق سرزنش‌اند. بیش از ۵۰۰ میلیون تومان صرف ساخت بنایی شده است که به جای یادآوریِ شاعرِ دفاع مقدس، یادآور دشمنِ ۸ ساله است! و در این میان، گویی هیچ مسؤولی در سیستم وزارت ارشاد، بر ساخت این بنا نظارت هنری نداشته است. این فقدان نظارت، بدون شک برآمده از ناآگاهی مدیران و مسؤولانی است که بدون داشتن سوابق و دانش فرهنگی و هنری، بر مناصب فرهنگی تکیه می‌زنند.

برگرفته ازhttp://davodabadi.persianblog.ir/